Vores syn på børn og læring

Børn er ikke ufærdige voksne
Når børnene starter i skole, har de allerede været i gang med at lære i 5-6 år. Børn er selvstændige personligheder, der bærer på en unik historie, og grundskoleårene er ikke blot forberedelse til voksenlivet, men en periode i barnets liv, der er værdifuld i sig selv.

På Nordøstamager Skole ser vi det gode børneliv som nærvær og oplevelser, der skaber glæde og udvikling. Alle børn kan og vil noget, og vi voksne skal hjælpe dem med at udfolde det potentiale, de hver især rummer – på en måde, der fungerer både for den enkelte og for fællesskabet.

Selvfølgelig er der ikke frit valg på alle hylder. Skolen består i høj grad af fag og opgaver, som voksne har bestemt. Men børnene inddrages i videst muligt omfang i hvordan.
Skolen er også uenighed, kompromis og grænser, hvoraf nogle bør respekteres og andre overskrides. Barnet kommer med en egen personlighed, men udvikler sig i samspillet med de andre.

Af og til oplever børn frustration, vrede og afmagt. Følelser der viser, at de er på arbejde og kæmper for at forstå og være med. En del af læringen i skolen er netop, at følelser ikke er varige, men fungerer som vejvisere i forhold til noget, man har svært ved og som kræver særlig opmærksomhed. Børn skal lære strategier til at være i udfordrende situationer. De skal også lære at forstå vanskeligheder som en naturlig del af livet – at de ’bump’, de møder på vejen, er afgørende for, at de vokser som mennesker.

Vores læringsbegreb
På Nordøstamager Skole er vi optagede af at ruste eleverne til fremtidens samfund – et samfund i konstant forandring. Centralt for os står læringstemaer som

• Samskabelse og samarbejde
  • Nysgerrighed og afprøvning
  • Analyse og refleksion
  • Kreativ tænkning og handlekompetence
  • Sprogtilegnelse og sprogbevidsthed
  • Social og kulturel forståelse
  • Konkret erfaringsdannelse og brug af hele kroppen

Alle skolens fag rummer muligheder for at møde det faglige stof med en eller flere af de nævnte tilgange. Men vi lægger også vægt på fagenes indholdsdimension. Vi tror på værdien af at vide eller opleve noget i sig selv. Fx er det værdifuldt at kende skovens dyr, at kunne lytte til musik, læse spændende historier eller mærke glæden ved at få pulsen op.

På Nordøstamager Skole ser vi ingen modsætning mellem faglighed og dannelse. Børn skal tilegne sig en lang række færdigheder og en mængde konkret viden. Men det bliver først til læring, de kan bruge til noget, når de også har en social og erkendelsesmæssig ramme at sætte det ind i.