Lektier

På Nordøstamager Skole gives der som udgangspunkt ikke traditionelle lektier for i indskolingen. Til gengæld kan vi finde på at give ”familielektier” for.

Familielektier betyder, at lærere eller pædagoger beder forældre og børn om sammen at forholde sig til et spørgsmål eller et emne, der arbejdes med i skolen. Det kan fx være, at børnene skal spørge forældrene om hvilket legetøj de havde, da de var børn, at de skal finde ud af, hvad bestemte ting koster eller måle højden på de forskellige medlemmer af familien.

Når du viser interesse for de konkrete emner, dit barn er i gang med at lære om i skolen, øger det motivationen og forståelsen hos barnet. For os er det også vigtigt, at eleven får oplevelsen af, at man lærer i skolen, kan anvendes og kobles til livet uden for skolen.

Udover familielektierne opfordrer vi generelt til at eleverne læser så meget, de kan i fritiden. For at blive en rigtig god læser, skal et barn helst læse 15-20 minutter hver dag. Højtlæsning er også værdifuld både for dit barns læseforståelse og udvidelse af ordforrådet. Og så elsker børn i reglen at få læst højt derhjemme, fordi det giver dem den vigtige oplevelse af nærvær med dem, de holder allermest af.

Du styrker generelt dit barns sprogtilegnelse ved at I taler sammen om jeres oplevelser og sætter ord på jeres nysgerrighed og undren. Er barnet startet på at lære engelsk, er det også en god ting at støtte barnet til at få øje på, hvor dette fremmedsprog optræder i hverdagen og spørge ind til, hvad barnet har lært af nye engelske ord i skolen.

Ligesom med sprog og læsning, kan du styrke dit barns matematiske og naturfaglige forståelse ved at støtte det til at få øje på tal, figurer og naturfænomener i hverdagen og tale med barnet om, hvad disse ting er et udtryk for.

Dit barn nyder i udgangspunktet godt af enhver interesse og opmærksomhed, du viser for dets læring. Men husk, børnene skal også have lov at holde fri fra skole!