Samtaler mellem elev, forældre og skole

På vores skole er dialogen mellem skole og hjem et vigtigt led i at styrke det enkelte barns udvikling. Vi mener, at der er behov for forskellige typer samtaler for at komme hele vejen rundt om barnet. Nogle gange er det fx hensigtsmæssigt, at de voksne taler sammen uden at barnet er stede. Men generelt er det naturligvis vores ønske, at børnene inddrages så meget som muligt i deres egen sag. Derfor holder vi også elevstyrede skole-hjem-samtaler, hvor det er barnet selv, der fortæller og giver deres forældre et indblik i, hvad de har lært i skolen.

Det vil altid være en individuel vurdering, der afgør, hvad der er det rigtige for den enkelte elev. Men der vil blive tilbudt mindst 2 samtaler mellem skolen og hjemmet henover et skoleår.

I efteråret holdes en samtale mellem forældre og klasselærer/pædagog om barnets trivsel, motivation og læring.

I foråret holdes der en elevstyret samtale med fremlæggelse af et eller flere faglige emner fra forløb, der er arbejdet med i klassen.

Skolen eller forældrene kan altid bede om samtaler ud over dette, hvis der opstår behov for det.

Lærere og pædagoger holder desuden løbende samtaler med eleverne i skoletiden om trivsel, motivation og faglige mål.

Forældremøder

Vi holder som minimum 1 forældremøde i starten af skoleåret, hvor klassens lærere, pædagoger og forældre taler om emner, der vedrører klassens trivsel og aftaler omkring hverdagen i skolen.

Det ligger os på sinde, at forældre finder forældremøderne vedkommende og relevante. Derfor prioriterer vi indhold, der skaber dialog, og forsøger at skrue ned på den type information, som man lige så nemt kan modtage skriftligt.

Klassens forældre har naturligvis også mulighed for at få de emner, de er optaget af, taget op på forældremøderne.

Vi henviser til "Princip for skole-hjem samarbejde"