Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Vores vigtigste samarbejdspartner

Uanset hvor meget vi anstrenger os i skolen, lykkes vores arbejde med børnene bedst, når vi har et velfungerende samarbejde med forældrene. Det er jo dem, der er eksperterne, når det gælder deres barn, og de oplever det fra andre vinkler, end vi gør i skolen.

Man kan derfor ikke overvurdere betydningen af en åben og tillidsfuld dialog mellem skole og hjem. Det betyder, at vi altid er interesseret i at lytte til, hvad forældre har at fortælle om deres barns liv i familien, skolen og andre steder. 

Ved behov kan forældre altid komme i kontakt med skolens personale eller ledelse ved at skrive og eventuelt bede om at blive ringet op. Vi ser også stor værdi i den uformelle snak med forældre, når de fx følger deres barn om morgenen eller kommer til forskellige arrangementer på skolen.

Derudover er det gode skole-hjem-samarbejde for os kendetegnet ved tydeligt udtrykte forventninger, som går begge veje:

Forældrene kan forvente af skolen, at

  • skolens personale gør deres bedste for at imødekomme deres barn og støtte det til at udvikle sig i et trygt fællesskab med andre
  • personalet håndterer konflikter og uforudsete hændelser, og at forældre informeres, når der er grund til det
  • skolen kommunikerer rettidigt om aktiviteter, praktiske ting, ændringer mv.
  • forældrene har mulighed for at følge med i deres barns faglige og sociale udvikling, og at de bliver inddraget, hvis skolen oplever mistrivsel eller utilstrækkelig faglig udvikling
  • forældre har mulighed for at præge skolen gennem forskellige arrangementer eller udviklingsprojekter


Skolen forventer at forældrene

  • interesserer sig for deres barns skolegang og taler med barnet om skolen
  • læser/svarer på beskeder fra skolen og følger med i ugeplanen
  • deltager i møder og arrangementer på skolen
  • har en positiv tilgang til klassekammerater og andre forældre
  • deler viden, som er vigtig for skolen at kende til for at kunne støtte barnet
  • bakker loyalt op om skolen og udtrykker uenighed og undren på en konstruktiv måde
  • lader deres barn møde veludhvilet og til tiden
  • sørger for at deres barn får god og nærende mad med i skole