Velkommen til NØA!

Vi har en vigtig opgave – og vi brænder for den!

Alt, hvad vi planlægger og gennemfører på vores skole, gør vi for at give eleverne de bedste kort på hånden. Nu og i deres fremtidige liv.

Børnene skal lære rigtig mange ting i de år, de er på skolen. De skal blive dygtige til at skrive, læse og regne, bruge deres krop og tale og forstå fremmede sprog. De skal lære at passe på naturen og fortolke den mangfoldighed af kulturelle udtryk, som de helt sikkert møder i livet.

De skal også lære at være gode og omsorgsfulde kammerater, der kan samarbejde og bruge deres fantasi. De skal blive bevidste om deres holdninger og i stand til at argumentere for dem. De skal kunne acceptere, at man ikke altid selv kan bestemme, og at modgang hører med til at udvikle sig.

De skal lære, at det kræver tid og øvelse at blive rigtig god til noget, og at intet i verden er perfekt. De skal også lære at klare sig på egen hånd, men samtidig forstå, at mennesker har brug for hinanden for at lykkes med det, der gør os glade.

På Nordøstamager Skole kan vi ikke komme i tanker om nogen opgave, der er vigtigere.
Derfor gør vi hver eneste dag vores yderste for at lave en skoledag, der sikrer børnenes trivsel, læring og dannelse. Især lægger vi vægt på fem dimensioner i det gode skoleliv:

Åbenhed:
Gensidig tillid, tydelige forventninger og dialog. Inddragelse af børn, forældre og medarbejdere. Aktivt mødested for lokalområdet og samarbejde med foreninger, institutioner og virksomheder.

Fællesskaber:
Skolen som et sted, børn og voksne holder af og føler sig knyttet til. Deltagelsesmuligheder for alle børn. Venskaber og netværk – at møde både ligesindede og nogen, der er forskellig fra en selv.

Fremtidens kompetencer:
Karakterdannelse og robusthed til at møde en verden i forandring. Læring, der ruster nutidens børn til at tage del i at løse morgendagens udfordringer. Og måske til jobs, vi ikke kender i dag.

Bæredygtighed
Ambitionen om at danne eleverne til en tankegang og adfærd, der er bæredygtig i bred forstand. Vi er optagede af bæredygtighed ikke blot i miljømæssig forstand, men også i en økonomisk, social og kulturel forståelse.

Sammenhænge
Skolen som vigtigt omdrejningspunkt i barnets, familiens og lokalsamfundets liv. Elevernes oplevelse af, at det de lærer i skolen, kan kobles til deres øvrige liv. Opmærksomhed på gode overgange, når elever skifter fra én fase til en anden i deres udvikling eller deres miljø på anden vis ændres.